donderdag 26 januari 2012

Communicatie in bedrijf: De start

Ik heb bij verschillende bedrijven gewerkt en kom tot de conclusie dat communicatie tussen mensen heel lastig is. Deze blog gaat niet over het schriftelijk communiceren, maar over het mondeling communiceren. Het schrijven is weer een vak apart.

De meeste van ons hebben vanaf onze geboorte leren praten. Een talent tot praten hebben we en toch gaat het heel vaak mis. Het gaat mis in huis, in de kroeg, op het internet, maar zeker op het werk. Zolang alles leuk en fijn is, zijn er niet zoveel problemen. De irritaties beginnen als we elkaar niet kennen, niet mogen of elkaar alleen maar op afstand spreken. Je kunt het allemaal wetenschappelijk en psychologisch verklaren. Verstandelijk begrijpen we de problemen wel, maar hoe kan je nou handen en voeten geven om ze op te lossen.

Het is altijd de zelfde leidinggevende, die jou niet wil begrijpen of die collega doet altijd zo uit de hoogte. Hoe vaak hoor je niet ik heb een hekel aan mensen die zich niet aan de afspraak houden. Met die types kan ik echt niets.

Wat kom jij in je werk tegen en waar loop je tegen aan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten