dinsdag 7 februari 2012

Communicatie in bedrijven en verschillende culturen:


Op 2 februari ben ik in Nordhorn bij een bijeenkomst geweest over grenswerk. Carla Seifert gaf een presentatie over cultuur overeenkomsten en verschillen. Na deze korte presentatie begrijp ik dat bedrijven, die werken met verschillende nationaliteiten een extra communicatie probleem kunnen hebben.

Het aardige is dat ik bij onze grootste lampen fabriek heb gewerkt. Mijn baas was een Duitser, evenals onze inkoopmanager, de techniek man was een Oostenrijker. Verder liepen er nog een aantal Belgen, Aziaten en Amerikanen rond. Na de presentatie van Carla begrijp ik in wat voor een Babylonische spraakverwarring ik gewerkt heb.

Als een Duitser en een Nederland in het werk ja zeggen, dan nemen ze actie. Als een Belg ja zegt, dan bedoeld hij, dat hij gehoord heeft wat jij hebt gezegd. Ingewikkeld hé. Een Griek geeft met een ja een soort van intentieverklaring. Daarmee kan hij alle kanten op.

Een mooi verschil tussen de Duitsers en de Nederlanders werd gevat in het volgende voorbeeld. Als een leidinggevende zegt: “Wij gaan vanmorgen allemaal rechtdoor , door de deur heen en wachten achter de deur”, dan gebeurd het volgende:
  • Een Duitser loopt netjes rechtdoor, gaat door de deur en wacht.
  •  Een Nederlander gaat eerst in discussie waarom die specifieke deur en niet de deur links of rechts. Vervolgens vragen ze moet dat nu en vragen ze ook nog waarom ze eigenlijk moeten wachten achter de deur. Een Nederlander wil eerst discussiëren en overeenstemming hebben over het besluit.

Ook in Nederland hebben we op regionaal niveau, onze eigen culturen. Een westerling wordt gezien als snel, arrogant en luidruchtig. Een oosterling wordt gezien als terughoudend, stug en degelijk.

Als je dieper kijkt in een organisatie dan heb je ook weer verschillen in cultuur tussen de mensen op kantoor en de uitvoering of tussen man en vrouw. Woorden kunnen op verschillende niveaus anders opgepakt worden.

In de interne communicatie is het vaak moeilijk om met een korte boodschap alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Mensen geven hun eigen betekenis aan woorden.

Vaak voelen medewerkers in het bedrijf zich onbegrepen. Herken je dit?

2 opmerkingen:

  1. Wauw dit is helemaal nieuw voor mij, nog nooit zo over nagedacht. Hier ga ik wat mee doen op school

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De toren van Babel staat in de bijbel symbool voor problemen die ontstaan wanneer mensen niet met elkaar communiceren. De bekende Babylonische spraakverwarring. Het centrale thema van de film Babel is communicatie of beter gezegd miscommunicatie, want de meeste dingen in de film gebeuren doordat mensen elkaar niet begrijpen. Ze trekken te snel hun conclusies waardoor ze steeds verder van elkaar af komen te staan! Een echte aanrader!

    BeantwoordenVerwijderen