zondag 19 februari 2012

Communicatie en ethisch gedrag


Ethiek in communicatie, wat is dat. Ik vertaal dit voor mijzelf, wat hoort wel en wat hoort niet. Ieder bedrijf wil graag op een goede manier met zijn mensen omgaan. We willen immers dat de mensen gemotiveerd en op een leuke wijze aan het werk zijn. Soms houdt dit in dat minder leuke gesprekken moeten plaatsvinden. Het doel hiervan is meestal de medewerker weer in de goede richting krijgen. In het ergste geval nemen we afscheid.

Vorige week werd ik geconfronteerd met een situatie, waarin ik mij werkelijk afvroeg wat kan je nog maken als bedrijf. De volgende situatie deed zich voor. Een bedrijf dat vrijwel volledig betaald wordt vanuit gemeentelijke budgetten, heeft een probleem met een medewerker. De medewerker werd netjes op donderdag uitgenodigd voor een gesprek op maandag. Hier is niets mis mee. De medewerker zou een gesprek hebben met 3 personen en hij zou aansluitend de rest van de dag vrij hebben. Hij mocht iemand meenemen naar het gesprek.

Het feit dat het bedrijf 3 mensen tegenover een medewerker neerzet  is heel zwaar. Veelal wordt een medewerker overdonderd door de overmacht. Er ontstaat een ongelijkwaardige situatie.  Het feit dat ze aankondigen dat hij de rest van de dag thuis mag blijven is zeer bijzonder. Dat hij iemand mee mag nemen geeft aan dat ook hij een getuige nodig heeft. De mededeling suggereert de ergste dingen. 

De medewerker (55+), een analfabeet die allerlei bekende gedragsproblemen kent (ADHD, PDNOS etc.) slikt dagelijkse 3 verschillende middelen voor anti depressief gedrag en slaaptabletten om te kunnen slapen. De medewerker werkt op de werkvloer en is slim op zijn manier, maar veel zaken van kantoor begrijpt hij niet. De medewerker is totaal van slag, haalt nieuwe medicijnen en slikt extra tabletten, omdat hij van de boodschap alleen niet meer kan slapen. Hij vindt het wachten vreselijk.

Wat is nu in deze ethisch nog verantwoord communiceren van het bedrijf? Het bedrijf wil netjes communiceren, maar vergeet totaal met welk probleem ze een medewerker opzadelen. Door het gesprek over het weekend heen te tillen, zorgen ze ervoor dat de medewerker het hele weekend met de ellende zit. Hij haalt zich van alles in het hoofd. 

Zonder in te gaan op de inhoud van het gesprek, is het proces naar het gesprek toe heel belangrijk. Het proces moet heel goed afgestemd worden op de doelgroep van het gesprek. Meestal willen we een gelijkwaardig gesprek om de medewerker op het goede spoor te krijgen. De weg die dit bedrijf bewandelt, zorgt op voorhand voor een ongelijke positie, waarbij de medewerker al helemaal opgehitst is.

Medewerkers die in de regel gewend zijn om te werken met de handen en minder met het hoofd, zijn vaak directe mensen. Als er een gesprek moet komen, dan willen ze graag het gesprek direct voeren en niet moeten wachten op het gesprek. Timing is dus heel belangrijk.

Ik ben benieuwd wat anderen van deze situatie vinden en hoe het proces naar een gesprek anders aangepakt had kunnen worden?

NB: Ik hoop voor het bedrijf, dat de man verrast wordt met een surprise dag waar hij volledig in de watten wordt gelegd. Een beetje al รก Robert ten Brink en andere TV programma’s of een soort van Candid camera.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten